Galbena gutuie

Azi nu vreau sa va povestesc despre ceva anume. Vreau sa va propun sa ascultati o melodie care mie mi-e draga si sa incercam sa facem impreuna peltea si gem de gutui.
Ce ziceti ?



Pentru mine,pelteaua si gemul de gutui sunt supremul in materie de finete la capitolul dulceturi. S-ar putea sa ma contraziceti . La urma urmei e doar o chestie ce tine de gust si preferinte culinare.
Desi sunt adepta folosirii aromelor in bucatareala, ei bine, la capitolul gutui las natura sa fie asa cum si-a orinduit ea calea. Aroma fructului e atit de pregnanta si de ...inconfundabila incit nu mai are nevoie de scortisoara sau cuisoare sau cardamom sau alte "fineturi" lasate de Divinitate pe pamint pentru a ne incinta stomacul si spiritul.


PELTEA DE GUTUI

Ingrediente:
gutui (eu am avut 12 bucati de marime medie)
zahar 1.750 gr (1,75 kg)

Se spala gutuile si se curata ca si merele. Se taie felii din pulpa fructului si se pun deoparte. Cojile si cotoarele se pun intr-un vas larg si se acopera cu apa.Se fierb pina se inmoaie.



Se da vasul deoparte si se strecoara compozitia. Zeama se cintareste si se pune din nou la foc. Acum e momentul sa adaugam zaharul.  
Proportia dintre zeama si zahar trebuie sa fie de 1 la 1. 
Eu am avut aproximativ 1 litru de zeama din care am folosit pentru peltea doar 750ml. Am adaugat 750gr de zahar. 
Se fierbe amestecul de zeama-zahar pina capata o consistenta adecvata. Se verifica punind cite o lingurita de amestec pe o farfurie si se lasa sa stea. Daca se incheaga in decurs de 5-1o minute atunci e gata pelteaua. Se pune in borcane curate, se capacesc borcanele si...atit e. 



GEM DE GUTUI
Pentru gemul de gutui am folosit aceeasi tehnica. Cele 250ml de zeama ramase de la peltea le-am amestecat cu feliile de pulpa de gutuie(1kg). Am adaugat 1kg de zahar si am pus totul la fiert. Cind proba farfurioarei a iesit asa cum a trebuit, am luat vasul de pe foc si-am pus gemul in borcane.



Ca o remarca: gutuia contine o cantitate apreciabila de pectina asa ca, gemul si pelteaua se vor face foarte repede, fara a necesita timp indelungat de preparare. Si mai are un mare-mare avantaj: nu este un pictor al peretilor bucatariei atunci cind incepe sa-si lege pectinele si aromele.
Ma intelegeti acum de ce am zis (printre altele) ca e supremul la capitolul finete printre dulceturi ?


No comments: