Tagine (ṭājīn)





Pe ulitele din Medina se hirjoneau ciinii alergindu-si plictiseala. Cu ochi critic analizam toata aroma de scortisoara dansata in ritm de Ras-el Hanout si visam cu sufletul deschis la caleidoscopica mireasma marocana. Rashid ocolea tot circul din jur cu calmitatea celui care si-a trait viata facind pe circarul iar eu incercam sa nu-l pierd din fata mea printre toate misticele experiente care alcatuiau Djemaa-el-Fna. Cu un gest subtil si atit de caracteristic lui, imi arata un local micut si-atunci am avut revelatia acelei 'love at first sight'  in materie de arhitectura si de design interior. M-a izbit tot amestecul acela naucitor de albastru, rosu si auriu. Si mireasma de ṭājīn ma facu sa inchid ochii si doar sa-mi inchipui cum poate sa-i fie gustul.


Condimentul Ras-El-Hanout(este cel care se gaseste in magazine si poate fi achizitionat) :
-3 l-ri praf curry
-1 l-ra boia dulce
-1 l-ra coriandru macinat
-1/4 l-ra scortisoara macinata
-1 cuisoara pisata
-1 bob de cardamom pisat
-si mai poate avea o componenta formata din peste 100 de arome


Ingrediente:
8 pulpe de pui 
2 cepe mari
4 catei de usturoi
2 morcovi
1 pastirnac
1 telina medie (eu am folosit tije-tulpini de telina)
6 cartofi mari taiati felii
1 conserva de rosii decojite
1 mina de prune uscate
1 mina de caise uscate
1 mina de stafide aurii
1 mina de masline
ulei de masline, sare, piper




Preparare:
Carnea se tavaleste bine in 3-4 l-ri de condimente (Ras-el-hanout) ; se lasa o ora la rece.
Legumele se taie pe lung, in baghete mai grosute.
Intr-un vas (preferabil din lut), uns cu ulei se aseaza primul strat de:baghete de telina, morcov, pastirnac, 1 catel de usturoi, sare, piper, condimente Ras-el-hanout.
Se acopera cu al doilea strat de: cartofi, 1 catel de usturoi felii, sare, piper, condiment Ras-el-Hanout.
Se acopera cu al treilea strat de: rosiile din conserva taiate, prunele , stafidele, caisele, ceapa taiata in sferturi , usturoi, sare , piper, Ras-el-hanout.
Se acopera cu al patrulea strat de: carnea+condimentele Ras-e-hanout. Se acopera cu capacul si se da la cuptorul incins la 18o*C pina cind legumele se inmoaie si carnea e facuta (aprox. 2 h).  Cu 5 minute inainte de-a fi mincarea gata se adauga maslinele si 1 l-ta de ulei.







Unele legende pe care Rashid le 'developa' urechilor mele alaturi de chef-ul marocan spuneau ca tagine nu se amesteca cu cuscus ci se maninca cu bucati de piine marocana si este un fel simplu de mincare dar si dependent numai si numai de bucataria si de gustul celui care-l prepara; ca este felul de mincare pe care-l imparti cu vecinii si pe care-l faci la o temperatura foarte joasa, fara sa te uiti sub capac. Dupa cele 3-4 ore de stat in cuptorul cald, tot ceea ce aveai sub nas se putea minca cu buzele (mai ziceau ca , in unele zone tunisiene sau marocane, tagine se gatea tinindu-l peste noapte, ingropat intr-o groapa cu jar). Se serveste in vasul special tagine care, pe linga forma fenomenala mai avea si calitatea de-a te trimite direct in 1001 de nopti cu ale ei povesti.
Cam asta e si povestea tagine-lui meu. A primului meu tagine, cu aroma de scortisoara si fantasme de epopee araba. 





No comments: